اگر بگوییم چرخ صنایع با وجود سپراتورهای مغناطیسی می‌چرخد و راندمان تولید و افزایش کیفیت محصول به دلیل وجود این تجهیزات صنعتی است، بی‌راه نگفته‌ایم. زیرا نقشی که انواع سپراتورها در صنایع ایفا می‌کنند، بسار مهم و حیاتی است. در این بین باید به درام مگنت سپراتور خشک اشاره کرد که به جداسازی آلاینده‌های فلزی از محصولات خشک را بر عهده دارد. در این مقاله به بررسی انواع درام مگنت سپراتور خشک می‌پردازیم.

انواع درام مگنت سپراتور خشک

اهمیت درام مگنت سپراتور خشک

با توجه به مزایا و کاربرد انواع درام مگنت سپراتور خشک ، جزء دستگاه‌های بسیار مهم و اصلی در بسیاری از صنایع به شمار می‌رود. وظیفه‌ی این دستگاه، جداسازی، خالص‌سازی، پرعیارسازی محصول نهایی است. به همین دلیل این دستگاه استوانه‌ای شکل در بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی کوچک و بزرگ وجود دارد. لازم به ذکر است که این جداکننده‌ی مغناطیسی دارای غلتکی آهنربایی از جنس فریت یا نئودیمیم است که موادی با خاصیت مغناطیسی را جذب می‌کند. به این شکل که مواد روی این غلتک به حرکت در می‌آیند و آلاینده‌های فلزی جذب پوسته‌ی آهنربایی غلتک می‌شوند. سپس سایر مواد از محل تعبیه شده خارج می‌شوند و مواد مغناطیسی نیز تا آخرین مرحله‌ای که غلتک می‌چرخد، پیش می‌روند. در نهایت به نقطه‌ای می‌رسند که از نظر مغناطیسی خنثی است و سپس در پشت غلتک تخلیه می‌شود. 

انواع درام مگنت سپراتور خشک

درام مگنت سپراتور  خشک بر اساس میدان مغناطیسی دائمی یا الکتریکی عمل می‌کند. در نتیجه شدت میدان مغناطیسی در این دستگاه با توجه به نوع صنعت، نوع مواد، هدف از جداسازی و … متفاوت است. اصولا شدت سپراتورهای خشک بین 2 تا 5 کیلوگاس است. مواد در این دستگاه به شکل فله‌ای پودری یا گرانولی وارد می‌شوند و سپس فرآیند جداسازی آغاز می‌شود. لازم به ذکر است که ظرفیت دستگاه بستگی به گرادیان دارد، هرچه میزان گرادیان بالاتر باشد، ظرفیت دستگاه کاهش می‌یابد. درجه گرادیان و ظرفیت دستگاه باعث تولید انواع درام مگنت سپراتور خشک شده است. در ادامه به انواع این جداکننده مغناطیسی از نظر شدت میدان مغناطیسی می‌پردازیم.

  • شدت میدان مغناطیسی پایین
  • درام سپراتور با میدان مغناطیسی متوسط
  • سپراتور خشک با میدان مغناطیسی بالا
انواع درام مگنت سپراتور خشک
  • شدت میدان مغناطیسی پایین

درام سپراتورهایی که شدت میدان مغناطیسی آن‌ها 2000 گاوس یا کم‌تر است، جزء سپراتورهایی با شدت میدان مغناطیسی پایین دسته‌بندی می‌شوند. به طور کلی این دسته از سپراتورها، میدان مغناطیسی پایینی دارند. بر این اساس برای جداسازی موادی مناسب هستند که درشت هستند و خاصیت مغناطیسی بسیاری قوی‌ای دارند.

  • درام سپراتور با میدان مغناطیسی متوسط

زمانی‌که میدان مغناطیسی درام سپراتور بین 2000 تا 5000 گاوس باشد، این سپراتور جزء سپراتورهایی با میدان مغناطیسی متوسط به شمار می‌رود. سپراتورهایی با این شدت مغناطیسی برای جداسازی ذرات درشتی که خاصیت مغناطیسی متوسط دارند بهترین گزینه است.

  • سپراتور خشک با میدان مغناطیسی بالا

از دیگر انواع درام مگنت سپراتور خشک باید به سپراتورهایی با شدت میدان مغناطیسی بالا اشاره کرد. میدان مغناطیسی این نوع سپراتورها از 5000 گاوس بالاتر است. از این نظر این سپراتورها برای جداسازی ذرات درشتی که از خاصیت مغناطیسی کمی برخوردارند به کارمی‌رود.

انواع درام مگنت سپراتور خشک

همان‌طور که مطالعه کردید، درام مگنت سپراتور خشک با توجه به شدت میدان مغناطیسی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از این‌رو با توجه به نوع هدف، بافت، اندازه و خاصیت مغناطیسی ذرات، سپراتوری انتخاب می‌شود که بهترین کارایی را دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *