از جمله تجهیزات بسیار مهم و اساسی در صنایع مختلف، جداکننده‌های مغناطیسی هستند. جداکننده‌ها تاثیر زیادی در فرآیند تولید و افزایش کیفیت نهایی محصول دارند. از جمله جداکننده‌های بسیار کاربردی باید به انواع درام مگنت اشاره کرد. در این میان درام مگنت سپراتور تر نقش مهمی را در معادن و صنایعی که مواد به شکل تر و دوغاب هستند، ایفا می‌کند. البته که در صنایع مختلف از انواع درام مگنت سپراتور تر استفاده می‌شود. در این مقاله به انواع مختلف این جداکننده‌ی مغناطیسی می‌پردازیم.

انواع مگنت سپراتور تر

درام مگنت سپراتور تر و کاربردهای آن

یکی از دستگاه‌های مهم و حیاتی در صنایع مختلف که برای جداسازی مواد مغناطیسی از مواد غیرمغناطیسی استفاده می‌شود، درام مگنت سپراتورتر است. این دستگاه با استفاده از قوانین مغناطیسی، مواد مغناطیسی را از مواد غیر‌مغناطیسی جدا می‌کند. به این ترتیب فرآیند جداسازی و پالایش مواد سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود.

به طور کلی از درام سپراتور تر برای جداسازی، حذف، پرعیارسازی آهن و بازیابی فلزات ارزشمند استفاده می‌شود. اصولا از انواع درام سپراتور تر در معادن سنگ آهن، ذغال سنگ، فسفات، تیتانیوم، بوکست و … استفاده می‌شود. همچنین در صنعت فولاد، شیشه‌سازی، سرامیک‌سازی، کاشی و بازیافت پسماند نیز انواع درام مگنت سپراتور تر کاربرد دارد.

بررسی انواع درام مگنت سپراتور تر از نظر شدت میدان مغناطیسی

آن‌چه باعث ایجاد تفاوت در انواع درام مگنت سپراتور خشک می‌شود، شدت میدان مغناطیسی متفاوت است. به عبارت دیگر با توجه به نوع صنعت، هدف جدایش و سطح جدایش از درام سپراتور تر در شدت میدان مغناطیسی  مختلف استفاده می‌شود. به طور کلی این دستگاه در سه شدت مختلف تولید و ساخته می‌شود که در ادامه به طور کامل به آن‌ها می‌پردازیم.

  • درام مگنت سپراتور با میدان مغناطیسی شدت پایین

برای جداسازی ذرات ریزی که خاصیت مغناطیسی بسیار پرقدرت و قوی‌ای دارند از درام سپراتور با میدان مغناطیسی پایین استفاده می‌شود. مگنیت جزء آن دسته از موادی است که برای جداسازی آن‌ از این دستگاه استفاده می‌شود. به طور کلی شدت میدان مغناطیسی این نوع سپراتورهای تر کم‌تر از 2000 گاوس است. لازم به ذکر است که در این نوع جداکننده اصولا از جریان آب به عنوان نیروی غیرمغناطیسی استفاده می‌شود.

  • میدان مغناطیسی شدت متوسط

از درام سپراتور تر با میدان مغناطیسی شدت متوسط، برای جدایش ذرات تر ریزی که خاصیت مغناطیسی متوسطی دارند استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این دستگاه از میدان مغناطیسی با شدت 2 تا 5 هزار گاوس برخوردار است.

 درام سپراتور تر با میدان مغناطیسی شدت بالا

در نهایت نیز برای جدایش مواد درشت که خاصیت مغناطیسی پایینی دارند از درام سپراتور با شدت بالا استفاده می‌شود. از این‌رو جدایش مواد پارامغناطیسی مانند منگز و هماتیت با این دستگاه صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که شدت میدان مغناطیسی این سپراتور از 6 هزار گاوس بیش‌تر است. 

 

همان‌طور که مطالعه کردید درام مگنت سپراتور تر از نظر شدت میدان مغناطیسی دارای انواع مختلفی است. جنس و اندازه مواد، سطح جدایش و هدف جدایش تعیین می‌کند که درام سپراتور تر در چه شدتی استفاده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *