از جمله جداکننده‌های بسیار کاربردی در صنایع مختلف، درام مگنت‌ها هستند. درام مگنت دستگاهی استوانه‌ای شکل دارای غلتک است که مواد با ورود به آن به دو دسته مواد مغناطیسی و غیرمغناطیسی تقسیم می‌شوند. مواد غیرمغناطیسی سریع از محل تعبیه شده در دستگاه خارج می‌شوند. ولی مواد مغناطیسی به دور غلتک می‌چرخند تا وقتی که به آخرین نقطه‌ای که دارای خاصیت مغناطیسی است برسند.

 در نهایت نیز از محل مورد نظر در پشت دستگاه خارج می‌شوند. به طور کلی درام مگنت به جداسازی و بازیابی مواد می‌پردازد. این دستگاه دارای انواع مختلفی است که در این مقاله قصد داریم به درام سپراتور تر بپردازیم.

درام سپراتور تر

درام سپراتور تر چیست؟

به کمک این دستگاه امکان جداسازی کانی‌های هدف از مواد دیگر وجود دارد. در واقع سپراتور تر نوعی جداکننده مغناطیسی است که برای جداسازی مواد با خاصیت مغناطیسی از مواد غیرمغناطیسی استفاده می‌شود. به طور کلی این سپراتور در معادن و برای جداسازی مواد معدنی از یکدیگر بسیار به کار می‌رود. با این دستگاه امکان جدایش ذرات آهنی و غیرآهنی هنگامی که مواد، حالت تر و دوغاب‌گونه دارد؛ استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد این دستگاه

جداکننده تر دارای یک پوسته‌ی استوانه‌ای استنلس استیل است که حول یک میدان مغناطیسی به شکل ثابت می‌چرخد. مواد تر و دوغاب هنگام ورود به این دستگاه به دو دسته دارای خاصیت مغناطیسی و غیرمغناطیسی تقسیم می‌شوند. ماده غیرمغناطیسی به سرعت از این دستگاه خارج می‌شود و موادی که دارای خاصیت مغناطیسی هستند جذب پوسته‌ی استوانه‌ای می‌شوند. در نهایت مواد تا آخرین نقطه‌ استوانه که دارای خاصیت مغناطیسی است می‌چرخند و در پایان از محل مورد نظر در پشت دستگاه خارج می‌شوند.

♦ کهربا مغناطیس تولید کننده انواع سپراتورهای خشک و تر ♦

مزایای سپراتور تر

امروزه سپراتورها در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارند که این کاربرد فراوان به دلیل مزایای بی‌شمار آن‌ها است. در ادامه به مزایای درام سپراتور تر می‌پردازیم.

درام سپراتور تر

کاربرد درام سپراتور تر

به طور کلی از درام سپراتور تر برای جداسازی، حذف، پرعیارسازی آهن  و بازیابی فلزات ارزشمند استفاده می‌شود. در ادامه به صنایعی که این دستگاه در آن‌ها کاربرد زیادی دارد می‌پردازیم:

انواع سپراتور تر از نظر شدت میدان مغناطیسی

امکان طراحی و تولید دستگاه سپراتور تر در شدت میدان مغناطیسی متفاوت وجود دارد. درواقع با توجه به هدف و سطح جدایش از سپراتور تر در شدت‌های مختلف استفاده می‌شود. به طور کلی این دستگاه نیز مانند درام سپراتور خشک در سه شدت مختلف تولید و ساخته می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

درام سپراتور تر

این نوع درام سپراتور تر، میدان مغناطیسی پایینی دارد و به همین دلیل برای جدایش ذرات ریزی که خاصیت مغناطیسی قوی‌ای دارند استفاده می‌شود. از جمله این مواد می‌توان به مگنیت اشاره کرد. به طور کلی شدت میدان مغناطیسی این نوع سپراتورهای تر کم‌تر از 2000 گاوس است. ضمن این‌که در این نوع جداکننده  اصولا از جریان آب به عنوان نیروی غیرمغناطیسی استفاده می‌شود.

برای جدایش ذرات ریزی که دارای خاصیت مغناطیسی متوسطی هستند، از درام سپراتور تر با شدت متوسط استفاده می‌شود.  این دستگاه از میدان مغناطیسی با شدت 2 تا 5 هزار گاوس برخوردار است.

اگر هدف از جداسازی، جدایش مواد پارامغناطیسی مانند منگز و هماتیت باشد از درام سپراتور تر با شدت بالا استفاده می‌شود. شدت میدان مغناطیسی این دستگاه از 5 هزار گاوس بیش‌‌تر است.

جداکننده‌ها یکی از دستگاه‌های مهم و ضروری در صنایع مختلف هستند که به کمک آن‌ها کیفیت محصول نهایی حفظ می‌شود. درام مگنت‌ها از جمله جداکننده‌هایی هستند که امروزه نقش مهمی را در صنایع گوناگون برعهده دارند. در این میان از درام سپراتور تر برای جداسازی موادی که حالت تر و دوغاب دارند استفاده می‌شود.

 به طور کلی برای جدایش کانی‌های مختلف از یکدیگر از این دستگاه استفاده می‌شود. در نهایت نیز لازم است بدانید که مجموعه کهربا مغناطیس امکان طراحی و تولید درام سپراتور تر در شدت مغناطیسی گوناگون را دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *